Tuesday 12 March 2013

Kisah Ashabul Khafi

Ashabul Khafi ialah kisah 7 orang pemuda beriman yang tidur dan bangun semula selepas 3 abad. Ini adalah antara bukti-bukti kekuasaan Allah s.w.t yang Maha Berkuasa untuk mematikan dan menghidupkan semula siapa-siapa yang dikehendakiNya.

Kisah ini telah diperincikan dengan jelas oleh Allah s.w.t dalam Surah Al-Khafi, ayat 9-26.

Lokasi sebenar memang wallahualam, tapi para ilmuan dan ulama tafsir berpendapat Gua Ashabul Khafi yang terletak di perkampungan Abu A'landa Amman, Jordan banyak menepati ciri-ciri gua yang diceritakan dalam al-Quran.

Kawasan Perkampungan Abu A'landa




Pintu Masuk Gua
Kisah nie berlaku masa zaman pemerintahan Maharaja Dikyanus, beberapa ratus tahun sebelum kedatangan Nabi Isa a.s. Maharaja Diyanus nie zalim dan penyembah berhala. So sekumpulan pemuda yang soleh nie lari sebab nak jaga iman dorang. Raja nie apa lagi, bengang pastu soh askar-askar dia gie kejar, tangkap pastu bunuh. Jahat giler kan...??!!

Untuk menyelamatkan diri, kumpulan pemuda nie bersembunyi dalam gua kat kawasan pendalaman. Jumlah sebenar bape orang kumpulan nie wallahualam, sama ada 3 orang dan seekor anjing, 5 orang dan seekor anjing atau 7 orang dan seekor anjing. Pendapat masyur mengatakan seramai 7 orang bersama seekor anjing.


Akibat dari keletihan, mereka pun tertidur. Bangun-bangun jer mereka nie lapar dan salah seorang dari mereka terus keluar ke pekan untuk carik makanan. Sekali bila nak bayar, terkejut la pemuda nie bila duet yang dia guna dah x laku lagi dan x diterima dek penjual makanan sebab dah 3 abad berlalu. Tambah terkejut bila raja yang zalim tue pun dah mati dan penduduk setempat semuanya dah beriman.
  
Disangkakan tidur semalaman, rupa-rupanya 309 tahun. Maha Suci Allah, sesungguhnya kekuasaan Allah s.w.t melangkaui batas pemikiran kita. Allah Maha Berkuasa ke atas setiap ciptaan-Nya.  

Demi melindungi hamba-hamba pilihan-Nya yang soleh dan tinggi imannya, 7 pemuda tersebut telah ditidurkan oleh Allah s.w.t selama 309 tahun @ 3 dekat lamanya. Selama mereka tidur, badan mereka telah dibalik-balikan untuk elakkan darah jadik beku dan dimakan tanah. Dan untuk membuktikan kekuasaan Allah s.w.t, mereka telah dibangunkan semula dalam keadaan sediakala macam hari pertama mereka tidur sedangkan 3 abad telah berlalu. Subhanallah...

Ok, dah tau serba sedikit tentang kisah Ashabul Kahfi nie, jom kita tengok pulak keadaan dalam gua tue macamana...




Yang nie pulak kat bahagian luar, pintu masuk gua.



Baru lepas hujan ais.


Masjid Ashabul Khafi, x jauh dari kawasan gua.



No comments:

Post a Comment